Volgens een legende was Pablo Picasso aan het schetsen in het park toen een stoutmoedige vrouw hem benaderde:
‘Jij bent het – Picasso, de grote kunstenaar! Oh, je moet mijn portret schetsen! Ik sta erop.’
Dus Picasso stemde ermee in haar te schetsen. Nadat hij haar even had bestudeerd, gebruikte hij een enkele potloodstreep om haar portret te maken. Hij overhandigde de vrouw zijn kunstwerk.
‘Het is perfect!’ jubelde ze. ‘Je hebt mijn essentie met één slag, in één moment, weten vast te leggen. Dank je! Hoeveel ben ik je schuldig?’
‘Vijfduizend dollar,’ antwoordde de kunstenaar.
‘M-m-maar, wat?’ sputterde de vrouw. ‘Hoe kun je zoveel geld vragen voor dit portret? Het kostte je maar een seconde om het te tekenen!’
Waarop Picasso antwoordde: ‘Mevrouw, het heeft me mijn hele leven gekost.’
Dit verhaal komt van Ellen Rohr. Schrijfster van “How much should I charge?”
Een paar dagen geleden verliep mijn wachtwoord op een van mijn e-mailadressen. Ik veranderde het wachtwoord via de browser. Ik kreeg meteen een melding op mijn Mailprogramma op mijn MacBook om het wachtwoord ook daar te actualiseren, anders kon het programma de e-mails niet meer ophalen.
Ik veranderde braaf het wachtwoord, maar kreeg een foutmelding. Misschien een typefout, dacht ik. Ik probeerde het nog eens. Weer niet goed. Nog eens. De frustratie liep op.
Ik veranderde het wachtwoord in de KeyChain, in Preferences. Ik ben best handig met computers, maar het lukte me niet.
De dag erna googelde ik het probleem. Gelukkig, ik was niet de enige. Er waren tal van instructies. Ik doorliep stap voor stap de instructies op de website. Enthousiast nam ik de laatste stap, en… Weer niet goed. Foutmelding. Ik had er geen tijd voor. De dag erna googelde ik om te zien of er nog andere oplossingen waren. Die waren er. Eentje van twee maanden geleden. Dat moet hem zijn! Het heeft vast met het nieuwe besturingssysteem te maken. Ik doorliep weer aandachtig de stappen. Een kwartier later de laatste enter:….. Weer foutmelding.
Gefrustreerd en in paniek e-mailde ik Richard Wolfe. De e-mail handyman. Zie zijn nieuwe training op parkingskills.com
Een kwartier later zond hij me een Zoomlink. Hij wilde wel eens meekijken. In twee minuten had hij het probleem gefixt. Hij legde nog eens enthousiast uit waardoor het probleem gekomen was. Maar ik snapte er geen bal van. Het was alsof hij Chinees sprak. Ik hoefde het ook niet weten
Richard vraagt veel te weinig voor zijn diensten. Dat vertel ik hem elke keer als hij me uit de brand helpt. Hij vindt soms dat hij me niks in rekening kan brengen voor 2 minuten werk.
Maar wat ik hem probeer te vertellen is dat hij er – net als Picasso – niet twee minuten over had gedaan, maar jaren en jaren van lezen, studeren, proberen, trainen. Daar betaal ik voor. Plus dat ik al uren gestunteld had zonder resultaat.
Mijn klanten betalen mij duizenden euro’s voor een traject. Sommigen rekenen dat terug naar een uurtarief en schrikken. Waar ze voor betalen is echter niet voor mijn tijd, maar voor het waarmaken van hun dromen. Dat is priceless.
Wat is jouw droom en wat is die waard?