Suzanne van Straaten is oprichter van het snelgroeiende bedrijf Sprinklr. Samen met Liedewij Loorbach en hun team strijden ze voor biologische kweek voor onder andere kamerplanten, bloemen en bloembollen. Zonder gif. Het beste voor biodiversiteit.
Wat Suzanne drijft is een positieve beweging op gang brengen. Niet mensen vertellen wat ze moeten doen, maar door goede kwaliteit biologische kamerplanten te leveren. “Het is leuk om mensen bewust te maken dat het ook anders kan, zonder pesticiden of kunstmest.”
Steward Ownership
Maar ze focussen zich niet alleen op de consument, om hen te inspireren om hun plek groener te maken, maar ook de industrie erachter: de kwekerijen. In het begin zocht ze zelf via internet biologische kwekers, maar nu is Sprinklr zo gegroeid, dat (beginnende) biologische kwekers naar hen toe komen.
“Onze kracht is dat we niet focussen op wat er allemaal niet goed is, maar focussen op wat wèl goed is voor de natuur. Terwijl we ook niet schuwen om het verschil tussen biologische kweek en traditionele kweek duidelijk te maken.”
Een tip die ze meegeeft aan andere (beginnende) Changemakers die een startup beginnen, is het idee van Steward Ownership. Steward Ownership zorgt ervoor dat alle winst weer terugvloeit naar het bedrijf. Het tweede principe is dat de mensen in het bedrijf de beslissingen nemen, dus geen board of directors op afstand van het bedrijf.
Suzanne geeft daarom als advies om als starter niet meteen in de trein van investeerders te stappen. Liever weinig uitgeven en zorgen dat je zelf de regie houdt. “Soms heb je misschien wel investeringen nodig, maar dat kan je proberen te regelen in de vorm van leningen. Zodat uiteindelijk je bedrijf 100% van zichzelf blijft. Dat maakt ons toekomstbestendig.”
Wat Sprinklr ook belangrijk vindt, is het centraal stellen van de community en fans. Wij willen mensen blij maken. Wij doen dingen authentiek, vanuit passie en met trots, dan krijg je die energie ook terug van je community. Daarbij zijn we ook transparant over dingen die niet lukken. Dat schept vertrouwen bij onze partners en klanten.
“Op dit moment kijken overheid, consument, en producent elkaar aan en wachten alle drie op actie. Wij proberen dit stilstaan en elkaar aanstaren te doorbreken door bewustwording bij de klant teweeg te brengen. Maar we kunnen niet alles bij de consument neerleggen. Die kan niet alles weten. De overheid en de producenten moeten ook hun verantwoordelijkheid daarin nemen.”
De komende tijd gaat spannend worden voor Sprinklr. Op dit moment groeien ze, zien ze dat steeds meer kwekers omschakelen en dat er winst gemaakt wordt. Maar overal is te lezen dat de tijden veranderen. De komende tijd zullen ze bezig zijn met hoe ze op deze veranderingen gaan inspelen en of het bedrijf inderdaad weerbaar is.
Veel changemakers raken gefrustreerd als ze zien hoe langzaam en moeizaam dingen veranderen. Het gaat helemaal niet goed. Arjan Dwarshuis hoorde ik in zijn laatste podcast zeggen dat het echt 2 óver twaalf is, dat er al een hoop vogelsoorten verloren gegaan zijn in Nederland. Hoe Suzanne optimistisch blijft, is door energie te halen uit het werk en haar collega’s; de goede vibe die er heerst. Dingen uitspreken naar en bespreken met haar zakenpartner lucht ook op. “Het is ook goed om dankbaar te zijn voor het mooie werk dat we tot nu toe al neergezet hebben.”
Wil jij nog effectiever worden als Changemaker?
Of wil je uitvinden hoe jij impact kan maken? Neem dan nu contact op voor een vrijblijvende kennismaking.